Там, де пробок точно немає. Круті місяцеходи від автомобільних компаній

Навряд це відбудеться на нашому віці, але нащадки, можливо, будуть серйозно читати порівняльні тести місяцеходів і думати, який би з них купити для поїздок з дому на роботу в Морі Спокою. Ось і звичні нам автомобільні компанії про це теж потихеньку мріють — і навіть намагаються застовпити собі містечко на космічному ринку, демонструючи концепти для місячних вояжів.

General Motors
Почнемо з реального проекту, призначеного для міжнародної програми «Артеміда». Першу висадку на Місяць заплановано на 2024 рік, а ще через чотири роки, якщо все піде наміченою траєкторією, розпочнеться будівництво стаціонарної бази. Початкову розвідку повинен буде провести безпілотний місяцехід VIPER, а ось для астронавтів готується справжній баггі – займаються ним Lockheed Martin і General Motors.

Для американського автомобільного концерну це логічне продовження історії, адже транспорт для місій програми «Аполлон» також створювався за безпосередньої участі GM. Щоправда, якщо ті баггі могли проїхати лише кілька миль на одній зарядці, то перспективна модель має набагато більшу «дальнобійність» — точні значення, щоправда, не уточнюються.

Зате заявлено, що місяцехід зможе без проблем витримувати як нічні морози (на Місяці це 14 земних діб з температурою до -173 градусів Цельсія), так і денний нагрівання до 126 градусів. А ще транспорт матиме гнучку модульну конструкцію, що дозволяє адаптуватися до різних завдань — і, звичайно ж, зможе їздити без участі людей.

Nissan
Тут поки що масштаби менші — зате цілком, вибачте за каламбур, приземлені. Компанія Nissan спільно з японським космічним агентством JAXA побудувала не повноцінний місяцехід, а скоріше його ходову частину на чотирьох колесах, кожне з яких має власний електромотор і може повертатися незалежно від інших.

Завдання — не застрягти на підступній місячній поверхні, що часто складається з хисткого дрібнодисперсного пилу. Вміння вкрай корисне з огляду на те, що до найближчого позашляхового евакуатора буде майже 400 тисяч кілометрів. Примітно, що для керування тягою тут використовується система e-4ORCE, яка є на серійному електричному кросовері Nissan Ariya. Не знаємо, чи чистий це маркетинг, чи ніссанівці дійсно написали алгоритми, гідні космічної місії, але спостерігати за розвитком проекту буде цікаво.

Audi
З усіх місяцеходів сьогоднішньої добірки цей — найреальніший. Крихітний повнопривідний (а як же!) Audi Lunar Quattro був готовий ще в 2015 році і демонстрував досягнення німецького концерну. Ефективні акумулятори та електромотори, надлегка (всього 30 кг загальної маси) конструкція, сенсори і камери, необхідні для руху на автопілоті – все при ньому.

Спочатку пару таких крихітних місяцеходів збиралися запустити в космос у 2017 році, щоб вивчити їх старшого брата, який залишився в долині Таурус-Літтрів після місії «Аполлон-17» 1972 року. Потім пройшла інформація про політ на борту ракети Falcon-9 – він був запланований на минулий жовтень, але теж не трапився. Тому поки що найбільше досягнення Audi Lunar Quattro — зйомки у фантастичному епіку «Чужий: Заповіт» від Рідлі Скотта.

Hyundai
Через рік-два мають з’явитися і тестові зразки цього дива, спроектованого компанією Hyundai. Апарат під назвою TIGER X-1 – це безпілотна вантажівка зі змінними модулями-кузовами для роботи в найбільш важкодоступних місцях, до яких за задумом творців входить і Місяць. Головна фішка — гнучкі «ноги», тобто це щось на кшталт знаменитих крокуючих робоособак від Boston Dynamics, тільки ще й на колесах.

До речі, Hyundai належить 80% частки в американській компанії, але вона до проекту не має жодного відношення – основну роботу провела корейська «дочка» Hyundai New Horizons за підтримки американських Autodesk і Sundberg-Ferar. А якщо TIGER X-1 дістанеться до серійного виробництва і надійде на службу в корейську армію (такий сценарій теж розглядається), то ми зможемо зафіксувати перше застосування місяцехода на Землі. Або, навпаки, земного «автомобіля» на Місяці це вже як піде.